pátek 27. září 2013

Multiplex XENO

Model je postaven ze stavebnice XENO UNI fy Multiplex.

Kategorie: RC elektro samokřídlo (elapor)
Rozpětí: 1245mm
Délka: 370mm
Pohon: MPJet AC 28/10-13, regulátor Basic 20A, vrtule Aeronaut 9,5x5, 3článkové akumulátory Zippy 1200 mAh volitelně buď 1 nebo 2 paralelně
Řízené funkce: elevony, serva Hitec HS 85 MG
Hmotnost: s 2 akumulátory paralelně 900g 

Sestavení modelu je možné za jeden večer. Já jsem si stavbu trošku zkomplikoval tím, že jsem chtěl použít silnější motor, 2 x 3články 1,2 Ah paralelně a starý přijímač MZK Nano.

Další komplikaci  jsem si způsobil sám vlastní nedočkavostí. Měl jsem už tu krabičku spojenou drátem, který jsem nevytáhl po vlepení pantů.  První křídlo jsem vlepil správně, ale u druhého křídla už bylo potřeba manipulovat s větší hmotou a tak se mi při lepení nepodařilo toto křídlo úplně dotlačit do středového dílu a je tam asi 1 mm spára. Sekunďák se chytil dříve, než jsem to tam stačil zcela natlačit a tak je jedno křídlo vlepeno převážně jen po obvodu. Snad to vydrží.


Nacpat tam 2 tříčlánky bylo docela napínavé. Stačí ale jen jeden.


Mezi motorem a krytem kabiny není zrovna moc místa. Kvůli většímu motoru je také blíže přijímač.


Ale nakonec to tam vše vlezlo. Výhodou je, že baterky není třeba nijak kotvit.


Zálet:
První zálet proběhl v konfiguraci akumulátorů 2x3S paralelně. Zatím bez obtisků a dovážením 20g na odtokovce. Bez dovážení by těžiště vycházelo 10 mm před požadovaným.

Bylo pouze třeba potlačit na trimu výškovky elevony do výchozí nulové pozice tak, jak je to z fabriky. Pro první let jsem měl totiž elevony úmyslně lehce natažené 1 až 2 mm nahoru. Krátce se dá zálet ohodnotit jako velmi klidný let a kam XENO pošlu, tam letí..

Stoupavost není kolmo (odběr 14,5A staticky), ale pod úhlem něco nad 60°. Dal jsem jen jeden let cca 10 minut stylem vytáhnout nahoru a pak plachtit s krátkými výjimkami se základními akrobatickými prvky. Do akumulátoru jsem dobíjel jen 375 mAh. S takovou tam bude stačit pro takovéto létání jen jeden  akumulátor 1200 mAh a nebudu muset vzadu dovažovat.

Už při záletu se projevilo občasné cuknutí do elevonů. Doma jsem zjistil, že příčinou je méně odolný přijímač MZK Nano, který jak je dáno konstrukcí samokřídla, není zrovna v dobrém místě. Mezi motorem a přijímačem je jen minimum volného prostoru. Jinak řečeno typický příklad, jak instalace elektroniky do modelu nemá vypadat. Snaha odstínit přijímač hliníkovým plechem nic nepřinesla. Pomohla až výměna přijímače za Schulze Alfa.


Druhý zálet proběhl s nalepenými obtisky a s jedním tříčlánkem. Tentokrát bylo těžiště na nosníku bez dovažování.

 XENO složené v kufru auta
 XENO ve společnosti ostatních v ten den použitých modelů


Letové snímky. Ano, když člověk dobře hledá, tak tam ten model najde. :-)


Poznatky:
  • Kolmé stoupání se nekoná ani s jedním 3článkem Úhel stoupání je něco nad 60° stejně jak při použití dvou 3článků paralelně..
  • Model dobře plachtí a je s tím třeba počítat zejména při přistání.
  • Model je při těžišti na předepsaném místě (tedy více vzadu než při prvním záletu) podle očekávání více neklidný. Letově to ale nevadilo. Jen je model citlivější na řízení.
  • Vyzkoušel jsem let na zádech a je to možné jen s potlačením na maximální výchylku 
  • Doba letu při stylu vystoupat, plachtit a občas si zablbnout byla s jedním 3článkem 8 minut. Dobíjeno cca 900mAh.
Závěr:
Pro daný model a styl létání stačí jeden 3článek 1,2Ah.

Po nějaké době jsem do modelu použil přijímač FrSKY X4R s telemetrií a takto to vypadá po doplnění variem.






Žádné komentáře: