sobota 20. července 2013

Samokřídlo Čemech2

Model je postaven z výřezů fy Čemech, které bylo možné zakoupit za 350 Kč. Vybavení je použito  z prvního kusu samokřídla Čemech, postaveného z další sady stejných výřezů.

Kategorie: RC EPP elektro samokřídlo
Rozpětí: 840mm
Délka: 505mm
Pohon: Motor BMA 2208-14, vrtule APC 8x3,8 SF
akumulátor LiIon 1800 mAh 2S1P
Řízené funkce: elevony, serva Graupner C261
Hmotnost: 296g

Důvodem pro stavbu dalšího kusu ze stejných výřezů bylo to, že první postavený kus by mizerně ovladatelný. Za letu se i po dlouhodobém laborování s polohou těžiště stále choval nevyzpytatelně. Problém byl v tom, že i po lehkém hrábnutí do křidélek se delší dobu jakoby nic nedělo a pak to na tu stranu najednou spadlo. Lítat se s tím sice dalo, ale nebylo to nic příjemného. Citlivost na vítr byla také nadprůměrná.

Stavba:
Po konzultaci na RC Manii  jsem oproti předchozímu kusu postavenému ze stejných výřezů zmenšil změnil úhel šípu z původních 110° na 125° a serva  s přímými náhony elevonů jsem dal na spodní stranu. Napájení je z LiIon akumulátorů vykuchaných z baterie k notebooku. Proto o něco vyšší hmotnost hotového samokřídla.

Obě poloviny výřezů jsem po oříznutí na menší úhel šípu slepil tavným lepidlem. Na fotografii je srovnání obou verzí.



Do plytkých zářezů v nejvyšším místě profilu jsem z obou stran vlepil ocelový drát 0,4mm. Drát jsem ve výřezu zalepil řídkým sekundovým lepidlem. Mimo to jsem uprostřed opět sekundovým lepidlem vlepil další výztuhu z uhlíkové kulatiny o průměru 2 mm. Těmito výztuhami se jednak jinak "gumové" křídlo  zpevnilo, ale také drží záporné vzepětí vytvořené slepením obou polovin křídla v poloze na zádech.



Poznámka k náhonům elevonů:
Jak je vidět nejsou rovnoběžně ve směru letu. Sice to nelahodí oku, ale důvodem je to, že pak nedochází k páčení náhonu na páce, která je na elevonu,  popřípadě tam není třeba použít kulový čep. Na letové vlastnosti to nemá vliv.

Dodatek:
Nakonec jsem serva otočil. Skutečně to vypadalo divně. Bylo ale třeba použít kulové čepy na pákách. Letové vlastnosti se otočení serv nezměnily.



Letové vlastnosti:
Jsou mnohem lepší jak u prvního samokřídla postaveného s ostřejším úhlem šípu a bez výztuh. Je to rychlý model a i po úpravě je méně stabilní, než bylo mé první samokřídlo Minotornádo. Let na zádech se mu také moc nelíbí. Výkruty jsou možné jen s dopomocí výškovky a jsou i tak hodně sudovité. Přemety točí ochotně. Zálet proběhl ve větru kolem 4 m/s (ve špičkách až 6,5 m/s) a i při relativně nízké hmotnosti je na vítr méně citlivé jak předchozí kus. I v tomto větru se s tím dám létat a není to jen boj s větrem.

Dodatek po více jak 2 letech:
Model už byl po dvou rocích služby poněkud umazaný a lehce otlučený a tak prošel očistou  (prací prášek do vody, žínka na nádobí a poctivě vydrhnout) a po usušení a opravách dostal i barvičky. Ty jsou tam spíše pro zakrytí původního povrchu než pro umělecký dojem.

Návrh:


Skutečnost:
 

2 komentáře:

Anonymní řekl(a)...

Zarazil jsem se u "zmenšil úhel šípu z původních 110° na 125°" - tohle není zmenšení ale zvětšení, ne?

jio řekl(a)...

Máte pravdu. Matematicky to je zvětšení.